Jonge Twijfelaars lespakketten

Filosofie voor basisschoolkinderen

De Wijsgerige Faculteitsvereniging ERA is drie jaar geleden begonnen met het geven van filosofielessen op de basisschool. In het eerste jaar hebben wij veel succes geboekt in Noord-Brabant en in het tweede en derde jaar zijn wij ons gaan concentreren op de regio Rotterdam. Dit jaar geven wij opnieuw les aan de scholen waar wij vorig jaar ook les hebben gegeven, maar wij willen graag nog meer kinderen op een laagdrempelige manier laten kennismaken met filosofie.

De reden dat wij lespakketten verzorgen is omdat wij filosofie en de maatschappij dichter tot elkaar willen brengen. De wereld heeft behoefte aan filosofie, en filosofie aan de wereld. In de jaren dat we dit organiseren, hebben wij versteld gestaan van de wijsheid die kinderen in zich hebben. Onze filosofielessen zijn een goede manier om deze wijsheid verder te ontdekken en te ontwikkelen.

Al onze student-docenten studeren zelf filosofie en hebben voldoende achtergrondkennis over de lesstof. Daarnaast zorgen wij er altijd voor dat er minstens één student-docent met een jaar leservaring voor de klas staat en geven we altijd les met twee mensen voor de klas. Ten slotte ontbreekt het natuurlijk geen van onze student-docenten aan enthousiasme!

Praktische informatie

  • De investering voor het lespakket, de verzorging van de les en de materiaalkosten bedraagt totaal €200,-. *
  • Wij verzorgen vier lessen van circa vijftig minuten.
  • De lessen zijn bestemd voor leerlingen van groep 7 en 8.  

* De waarde van onze lespakketten schatten wij op €200,-. We bieden graag kwaliteit. De tutoren bereiden zich goed voor en we besteden veel tijd aan het ontwikkelen van materiaal. Met de opbrengsten van de lespakketten kunnen we nog meer en betere evenementen organiseren gericht op het verspreiden van onze liefde voor filosofie. Omdat dit voorop staat, gaan wij graag met u in gesprek over de mogelijkheden indien u minder budget beschikbaar heeft.  


Download hier de brochure

Contactinformatie

Heeft u interesse? Neem contact op:
[email protected]

De ervaring van Toine Spoormakers

Vier wilde, wijsgierige weken

‘Gooi die dikke toch voor de trein!’; een goed begin van mijn dinsdagochtend. Ik sta voor de klas mijn eerste filosofie les te geven, en compleet van mijn à propos gerukt door deze niet-politiek correct geformuleerde oplossing, kijk ik geschrokken naar de juf. Zij kijkt me met grote ogen terug aan. Maar, zoals ik iedere les weer zal herhalen, is een antwoord niet goed of fout zolang je maar aangeeft waarom je dat vindt. Dus ik vraag: ‘Waarom vind je dat je een dikke man voor een trein mag duwen, als je daarmee vijf onschuldige mensen redt?’. ‘Nou’, zo luidt het antwoord, ‘dikke mensen leven minder lang. Die man was sowieso eerder gestorven dan de vijf anderen’. Schaapachtig antwoord ik: ‘ja.. als je het zo bekijkt…’

Wanneer je filosofielessen wil gaan geven op een basisschool, moet je je voorbereiden op vier leuke dagen, zonder enige politieke correctheid die, desalniettemin, ontzettend veel voldoening geven. De kinderen zijn over het algemeen superenthousiast en doen fanatiek met de lessen mee. De voorbereiding is minimaal net als de filosofische voorkennis; mocht je een concept of redenering niet (volledig) kennen is dat geen enkel probleem (het primitivisme van Reid? Nou, ik had geen idee). Verschillende thema’s zullen behandeld worden waarbij ik er al snel achter kwam hoe veel kinderen op die leeftijd al weten. Zo bespraken we (Kas en ik; de filosofielessen worden altijd met z’n tweeën gegeven) in les drie ‘Dromen & werkelijkheid’, waarbij de kinderen een dierlijk perspectief moesten tekenen. Vrijwel allemaal hadden ze door dat objecten op een hele andere manier aan dieren kunnen verschijnen dan ze aan mensen doen; Husserl just entered the building.

Daarnaast heb je de vrijheid om je eigen lessen vorm te geven. Je krijgt een lespakket waarin de grove lijnen van de lesinhoud beschreven staan, maar daar mag je gerust een beetje mee spelen. Zo kun je afhankelijk van het niveau en in welke mate de kinderen de stof begrijpen concepten toevoegen of weglaten. Zo besloten wij in les vier over identiteit, naast Locke en Reid, ook nog Hume te behandelen; een identiteitsfilosoof par excellence.

Maar, naast enthousiaste kinderen en interessante onderwerpen, is het niet altijd allemaal koek en ei. Je zult erachter komen dat het erg pittig kan zijn om bepaalde concepten bij de kinderen te laten landen. Zo had ik grote moeite om de ‘Cogito’ van Descartes duidelijk uit te leggen. Hier komt nog eens bij dat we geen leraren zijn, waardoor orde houden en andere didactische vaardigheden lastig kunnen zijn. En toch, een medaille heeft immers een keerzijde, leer je hier erg veel van!

Dus, is het lesgeven altijd even makkelijk? Nope. Altijd even leuk? Ook dat niet. Spannend? Een beetje. Een ontzettende toffe ervaring die ik iedereen zou aanraden? Ab-so-luut!

Student-docent worden? Stuur een mailtje naar [email protected]!